Camp in Brussels, een parkeerterrein in Brussel enkel en alleen voor kampeerders

Brussel, haar Grote Markt, Manneke Pis, de ontelbare chocolatiers…. Kortom, een hoofdstad vol bezienswaardigheden die elk jaar miljoenen toeristen uit alle hoeken van de wereld aantrekt. Ook onze buurlanden die dol zijn op kamperen, brengen de hoofdstad graag een bezoek. In dit opzicht begon Sébastien Tran in 2019, in overleg met de BCCMA (Belgian Caravan-Camping and Motorhome Association), na te denken over de aanleg van een service- en parkeerterrein voor kampeerders in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Een idee dat dankzij Greenlab – een ondersteuningsproject voor duurzame start-ups – tot stand is gekomen. De parking opende op maandag 3 januari.

Een ambitieus project enkel bestemd voor dit type reizigers

Het idee om een specifiek parkeerterrein te voorzien voor kampeerders is ontstaan na een gesprek met de regionale toeristische dienst (Visit Brussels), de BCCMA, de kampeerders zelf en hun federaties. Allen stelden ze vast dat er nood was aan dergelijke infrastructuur voor dit type reizigers. Er bestaat een terrein niet ver van het jeugdhuis in Molenbeek maar met slechts vijf parkeerplaatsen en moeilijke toegang. De beschikbare terreinen in de Vlaamse rand bevinden zich met het openbaar vervoer dan weer op een uur rijden van het stadscentrum. De groei van dit soort toerisme in Brussel heeft Sébastien Tran doen inzien dat de aanleg van een voldoende grote parkeerplaats nabij het stadscentrum belangrijk is.

De parking werd aangelegd in de gemeente Anderlecht. De gemeente reageerde positief op mijn verzoek en stelde me een oude regionale parking voor op slechts 1,5km van de ring en op 250m van twee metrostations (Bizet en Veeweide) die de reizigers in slechts een kwartier naar het stadscentrum brengen, dé ideale locatie dus", benadrukt Sébastien Tran.

Een tijdelijk parkeerterrein met oog op permanente bezetting

Aangezien deze parkeergarage zich in een testfase bevindt, is het de bedoeling om na te gaan wat de reizigers willen, maar ook hun mening over het concept te kennen opdat het project wordt verbeterd in het beste geval zelfs goedgekeurd. Momenteel gaat het om een tijdelijke parking waardoor er naast afvalsortering geen bijkomende diensten worden aangeboden. De gebruikers zijn dus zelfvoorzienend in water, elektriciteit en afvalverwerking tijdens hun verblijf van één of twee nachten. Het is de bedoeling deze proefperiode goed te keuren en na te denken over een parkeerterrein met permanente dienstverlening. Het gaat om een terrein met 24 parkeerplaatsen beveiligd door een toegangshek met code. Voor elk geparkeerd voertuig wordt een financiële bijdrage van 10 euro per 24 uur gevraagd. Reserveren is verplicht om te voorkomen dat gebruikers bij aankomst voor een volle parkeerplaats komen te staan.

We zijn blij dat dit project wordt gerealiseerd in onze mooie hoofdstad. We hopen dat dit soort initiatief ook in andere grote Belgische steden wordt georganiseerd zodat onze reizigers met caravan of motorhome ons vlakke land in de beste omstandigheden kunnen ontdekken”, stelt Bart Decuyper, ​ Voorzitter van de BCCMA.

Adres Camp in Brussels ​
13, Rue Félicien Rops 1070 Anderlecht (Brussel)
GPS: 50°49'36.5"N 4°17'49.8"E
Breedtegraad: 50.8262836
Lengtegraad: 4.2966627

Voor meer informatie of voor een interview, aarzel niet me te contacteren via [email protected] of +32474920018. U kan ook surfen naar de websites hieronder voor meer info:

Geoffrey Grognet

Press Officer, Two cents

Persberichten in je mailbox

Over BCCMA

De Belgian Caravan-Camping and Motorhome Association (BCCMA) verdedigt de belangen van constructeurs en importeurs van vrijetijdsvoertuigen in België. De vereniging is de spreekbuis van alle professionals uit de sector die handelen in caravans, motorhomes, stacaravans, campingmateriaal en accessoires.

BCCMA promoot en komt op voor het mobiliteitstoerisme op sociaal, cultureel en economisch vlak. Daardoor is de vereniging zowel een informatiebron voor alle gebruikers van vrijetijdsvoertuigen als een permanente gesprekspartner voor professionals en officiële instanties.

De vereniging organiseert Mobicar, de enige caravan- en motorhomebeurs in België, die jaarlijks eind oktober plaatsvindt in Brussels Expo. Dit evenement huist zo’n 70 exposanten in vier paleizen van de Heysel, die er de nieuwste voertuigen tentoonstellen.

Auguste Reyerslaan 207 bus 4 - 1030 Brussel

www.mobicar.be